Succesvol samenwerken rondom ALK-patiënten

dinsdag 4 maart

Accreditatie
Locatie/Tijd

HUS, Arthur van Schendelstraat 600, Utrecht / 18:00 tot 21:00 uur

Organisatie

Huisartsen Utrecht Stad

Aantal ingeschreven deelnemers

0/22

Voor

Huisarts POH GGZ Diëtist Fysiotherapeut

Inloggen en inschrijven

Omschrijving

Deze scholing is zowel bedoeld voor professionals die nieuw zijn in de aanpak rondom ALK-patiënten, als voor professionals die al toe zijn aan meer verdieping. Het programma is zo vormgegeven dat aan beide leerbehoeften kan worden voldaan.

Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK) vormen al jaren structureel een hardnekkige uitdaging in de zorg. Uit landelijk onderzoek blijkt dat het gaat over 50% van de patiënten die bij de huisarts komt. Niet alleen is dit een vervelende situatie voor de patiënt, ook de zorgprofessional zit regelmatig met de handen in het haar. De patiënt komt steeds terug en blijft bezorgd om zijn gezondheid. Dit levert extra werk op en laat de zorgprofessional soms gefrustreerd achter omdat er geen eenduidige oplossing lijkt te zijn.  Deze scholing is nadrukkelijk gericht op de netwerkaanpak bij de 40-60% lichte en matige ALK in de eerste lijn.

In de praktijk is gebleken dat een gestructureerde, multidisciplinaire aanpak veel oplevert. In Overvecht en in de Binnenstad wordt al jaren gewerkt met zogenaamde kernteams rondom ALK-patiënten. Die kernteams bestaan meestal uit een huisarts, POH-GGZ en fysiotherapeut. Dit kernteam maakt afspraken over benadering, taalgebruik en wijze van communiceren onderling. Vijf ervaringsdeskundigen bieden jou in deze scholing de mogelijkheid om de voordelen van deze aanpak te ervaren, hen voor te leggen waar je tegen aan loopt en te onderzoeken waar jouw praktijk mee verder kan. Ook ervaar en oefen je met gespreksmodellen (4D-model en iPH Spinnenweb) om de (klacht)situatie van de patiënt in een eerder stadium breder inzichtelijk te krijgen, te bekrachtigen wat wel goed gaat en zo stapsgewijs toe te werken naar meer kwaliteit van leven. Tot slot gaan we specifiek in op de netwerkaanpak rondom patiënten die te maken hebben met ALK in combinatie met bijvoorbeeld autisme of met een licht verstandelijke beperking (LVB).

Leerdoelen

Na deze scholing:

  • Ken je het belang van, in een eerder stadium, een bredere blik op de patiënt hebben.
  • basisgroep: Ken je de geschiedenis en laatste ontwikkelingen van de netwerkaanpak rondom patiënten met Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK) in Utrecht stad.
  • verdiepingsgroep: Heb je geoefend in mini-kernteams met ALK-casuïstiek.
  • basisgroep: Ben je bekend met het 4D-model en het Spinnenweb: hoe werkt het? Voor welke patiëntengroepen? En waar zitten de verschillen en overeenkomsten in?
  • basisgroep: Heb je zelf de voordelen van het 4D-model en het Spinnenweb ervaren en geoefend.
  • verdiepingsgroep: Heb je het toepassen van het 4D-model en het Spinnenweb geoefend op verdiepende casuïstiek.
  • Kan je aan de hand van een praktijkopdracht aan de slag met het oefenen van het 4D-model en het Spinnenweb gaan oefenen in de praktijk.  Programma


Programma

Programma

Inleiding

  • opfris uitdagingen rondom patiënten met Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK)
  • update: wat gebeurt er op dit moment in Utrecht stad rondom ALK-patiënten?

Complexiteit

  • Hoe ga je om met een complexiteit in combinatie met ALK (denk aan patiënten met autisme of met een licht verstandelijke beperking (LVB))?

Uiteen in aparte programma’s voor professionals die de basis en professionals die de verdieping volgen

Netwerkaanpak (basis)

  • Jouw specifieke rol en mogelijkheden in de werkwijze rondom ALK-patiënten.
  • Welke modellen zijn er?
  • Wat is het nut van de modellen en hoe zet je ze effectief in?
  • Waar let je op in de communicatie met de patiënt en met je kernteamleden?

Netwerkaanpak (verdiepend)

  • Met elkaar mini-kernteams vormen
  • Aan de slag met casus matige ALK

Gespreksmodellen (basis)

  • 4D-model én Spinnenweb: geen of-of, maar en-en!
  • Nut en noodzaak van de gespreksmodellen
  • Overeenkomsten en verschillen tussen de gespreksmodellen
  • Het 4D-model en Spinnenweb ervaren vanuit het perspectief van de zorgprofessional én vanuit het perspectief van de patiënt.

Gespreksmodellen (verdiepend)

  • Zelfstandig oefenen met modellen
  • Gespreksmodel bekijken in het licht van klachten van de patiënt
  • Gespreksmodel bekijken in het kader van samenwerkingsmogelijkheden met andere zorgprofessionals

Basis- en verdiepingsgroep komen weer bijeen

Casuïstiekbespreking & oefenen met gespreksmodellen

  • Plenaire reflectie en uitwisseling lessen uit sub groepjes
  • Plenaire praktijkopdracht

Aan de slag in de praktijk

Aan het einde van de scholing krijg je een praktijkopdracht en reflectieformulier mee. Hier staan gerichte instructies en vragen in die jou helpen om concreet te maken wat je te doen staat om de gespreksmodellen binnen jouw praktijk te oefenen.

Praktische informatie

Accreditatieaanvraag van 3 punten voor: 

  • KNMG (huisartsen)
  • Landelijke vereniging POH-GGZ
  • Accreditatiebureau fysiotherapie
  • accreditatieaanvraag voor ADAP

Interesselijst

Zit er geen geschikte datum tussen of zit de scholing vol?
Schrijf je in voor de interesselijst en ontvang een email als er een nieuwe datum beschikbaar komt.

Log in om jezelf aan te melden voor de interesselijst